Friday, 6 March 2009

"Skrytý potenciál podvědomí" - doprovodná sobotní výtvarná akce k výstavě Prinzhornovy sbírky

Dne 21. 2. se konala v Domě U Kamenného zvonu první doprovodná sobotní výtvarná akce v rámci „Tvořivých dialogů s uměním“ tentokrát k výstavě Prinzhornovy sbírky, přehlídky umění "art brut" (umění v syrovém stavu) - umění duševně nemocných a psychicky narušených lidí z nejvýznamnější historické psychiatrické sbírky z Heidelbergu. Mnohá z prezentovaných výtvorů se stala inspiračními zdroji moderního umění - ovlivnila např. Maxe Ernsta, Paula Kleea, Jeana Dubuffeta a německé expresionisty.
Hlavním tématem sobotní výtvarné akce se stala mandala – zdánlivě možná již vyčerpaný nebo efektní námět, ve skutečnosti ale velmi inspirativní a podnětný motiv… Byl vybrán mj. proto, že evokuje kromě jiného právě i oči (tento prvek byl také vybrán pro propagační materiály k výstavě Prinzhornovy sbírky). Připomíná je tvarem, kde nejdůležitější je střed (zornice) a kde jsou tím nejzajímavějším barevné kombinace (duhovka). Oko také tradičně symbolizuje duši, hloubku. I mandala souvisí s duší a s podvědomím - nejautentičtější mandaly vznikají ve změněném stavu vědomí. Kromě toho, že mandala evokuje oči, připomíná i další přírodní tvary – květy, vločky, buňky, pavučiny. Mandala připomíná i kaleidoskop, optickou hračku, v níž se barevné střípky přeskupují do různých geometrických obrazců pomocí soustav zrcadel - vytváří se tak neopakovatelné obrazce při pohledu proti světelnému zdroji. Mandala bývá také interpretována jako kruhová záře kolem člověka.
Oko, mandala, vločky, květ – to vše je v podstatě ornament. Mandala je jednou z forem abstraktního ornamentu. Ornamentálnost, dekorativnost, detailnost a členitost jsou také typickými rysy umění duševně nemocných lidí, což také koresponduje s výstavou Prinzhornovy sbírky. Zároveň výrazná barevnost a pestrost jsou charakteristickými příznaky - atributy - umění duševně nemocných lidí. Mandaly mohou člověka uvést až do hypnotického stavu – léčí, uklidňují, poskytují podmínky a „prostor“ pro meditaci, relaxaci, zklidnění, jejich tvorba je i skvělou terapií… I individuální výběr barev a tvarů je signálem, jaké má kdo vnímání, kdo má jaký vztah k barvám. Konkrétní intuitivní kombinace barev může identifikovat „nastavení“ a psychické rozpoložení konkrétního autora mandaly. Každému je sympatická jiná série barev… Mandaly údajně i vyzařují energii, která přesahuje do konkrétního prostoru. V tom případě je koncertní sál gotického Domu U Kamenného zvonu ideálním prostorem… I kružby ve zdejších gotických oknech evokují svými ornamentálními tvary do jisté míry mandaly… V případě výtvarných akcí mají mandaly promítané velkoformátově našim návštěvníkům evokovat jedno velké oko s měnící se duhovkou. Mohou se do ní zapojit i stínohrou…
Mandala v překladu znamená kolo, kruh (název pochází ze starobylého indického jazyka sánskrtu). Bývá vyjádřená jako kruh, do kterého lze vepsat čtverec. Mandala je harmonickou syntézou protikladů – země a nebe, člověka a vesmíru, mikrokosmu a makrokosmu. Mandaly se objevují v mnoha kulturách od indiánů až po křesťany.
Název akce „Skrytý potenciál podvědomí“ byl částečně narážkou na nejen nevědomí, ale i na intuici a její potenciál, respektive na možnosti, které je možné uplatnit ve výtvarné praxi. Částečně byly využity některé principy arteterapie, do jisté míry se pracovalo i s koncentrací, s podvědomím, kontemplací a výtvarnou meditací. Byla zapojena také meditativní a relaxační hudba, chill-out , ambient /konkrétně: Lamb: Angelica (Between Darkness and Wonder), The Flowers of Hell: The Sunrise Retreat (Algidance Chill out 3), Seventy Sun: More Fabrique (Algidance Chill out 3), A.R. Rahman: Mumbai Theme (Sounds of Asian Underground) , The Ectasy of Saint Theresa: Alpha Centaury, Secret Earth Drums, Valve Fawn Sandbank, Floex: Still life with Rag and Bolts/
Oko jako mandala, oko jako ornament…